Friday, October 22, 2010

Blog Ringan Macam...

Blog ringan macam? Macam Ninie? Oh boleh-boleh. Saya suka jawapan tu. 10 markah untuk awak. Heheh.. btw sekarang aku murah hati nak share info kat u guys pasal blog. Nak buat tutorial, tak boleh sebab old editor ni tak boleh nak read HTML literally. Tutorial baru dah ada kat draft blog. Next month wa publish. Ngehh..

Btw untuk pengetahuan u guys, aku tak berapa suka BW. Sebab tu income Nuff aku tak naik-naik. Pemalas punya budak -.- The reason why aku tak berapa suka BW sebab aku malas nak tunggu blog berat load. Makan bandwidth bb lak tuh T____T

So, ni aku just bagi info secara roughly lah. Dari pandangan mata kasar aku :p

First tips is, jangan letak terlalu banyak widget kat sidebar. Aku rasa semua orang tahu pasal ni. Makin banyak widget, makin berat blog tu. Dan makin lama blog nak loading. Dan untuk orang macam aku, aku akan tekan button pangkah warna merah tu je kalau aku fed up tunggu T___T

Nak letak music player boleh. Tapi seeloknya letaklah yang YouTube player tu sebab senang orang nak mute. Elakkan guna music player yang ada tulis 'Gratisan Music' apa ntah. Lupa.. Eh yang Gratisan Music tu ada button mute ke?? O.O

Jangan letak banyak accesories. Maksud aku macam effect snow kat blog. Yeah, memang blog nampak suwit dan sejuk giteww tapi berat kot. Aku pernah buat blog sorang budak ni dan aku tambah effect snow tu, dan nahhh blog nampak macam cacat. Lagipun blog yang ada snow effect ni hanya akan nampak kemas bila guna IE. Bila guna Chrome macam tak berapa sangat lah. This is based on my experience.

Sebelum ni aku ada guna sparkle cursor and hell yeahh blog aku nampak cacat. Wa tak suka. Blog aku macam makin lebar pulak bila guna widget tu. So aku buang sparkle cursor :B

Jangan letak terlalu banyak gambar kat sidebar. Aku pun ada jugak letak gambar gediks kat sidebar tapi setakat sehelai dua sudah memadai *bekap diri. Wuwuwuw T____T*

Baiklah, aku tak kata blog aku ringan gila. Kalau nak usha blog paling ringan, klik sini dan sini. Korang kira sampai sepuluh. Mesti blog dorang ni dah siap loading. Pehh salute2. Maklumlah, laki kan. Mana suka sangat accesories ni :p

8 comments:

  1. @suffer8zine
    hehe tahuu.maceh awakk
    lalala ;D

    ReplyDelete
  2. oke, blog aku berat la tu +_+
    haha

    ReplyDelete
  3. @luvly mya
    huhuk mya.aku nak emphasize kat snow effect tu ha
    ramai yg buat snow effect tu dan aku rasa snow effect tu watkan blog nmpk buruk

    ReplyDelete
  4. blog aku simple je xde bende2 tambahan lain.. tp layout plak berat.. adeh.. mls nak tkr..

    ReplyDelete
  5. @Heidi Shafiq
    huhu klu guna line okay lagi
    klu guna bb mcm aku ni mmg semput ah

    ReplyDelete
  6. BG pon nak blog ringan..hehe..comel backgroung...ambik mane yunk??

    ReplyDelete
  7. @ budak gem0k
    amik kat cherrybam.com dear :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...