Sunday, February 27, 2011

Apa Yang Best Guna Nokia C3?




Hai! Saya rasa saya sudah puas buat entry sampah dalam 2 minggu ni. Sekarang nak cerita sesuatu yang berilmiah sikit. Ehm sikit je. Tak banyak pun. Seperti yang anda semua tahu *ececeh* saya dah tukar handphone baru. Tepuk tangan sikit :D

Setelah dua minggu mengenggan Nokia C3 yang pink-pink lagi lebar ni, saya dah discover beberapa feature dia. Tak lupa juga kehuduhan handphone ni T___T Mari saya list kan beberapa keseronokan phone Nokia C3 ni.

Speciality C3 ialah wifi. Kalau korang duduk dalam kawasan wifi, korang boleh online sampai lebam. Tapi depends pada memory kad phone korang. Aku punya memory kad 2 GB je. Tapi, memory kad yang kecik ni tak menghalang korang untuk bukak other website selain Facebook dan Twitter. Try online guna Opera Mini. Masa aku beli phone ni, Opera Mini memang dah install dalam phone. Pada C3 user yang tak ada Opera Mini, install lah sekarang :D

Selain Opera Mini, aku gunakan application Snaptu untuk online Facebook dan Twitter. Sebenarnya boleh je online guna FB dengan Twitter yang terpampang kat homescreen tu. Tapi kalau guna yang tu, aktiviti jadi limited. Aku tak dapat nak search nama orang. Nak tunggu news feed pun berjanggut. So bila korang nampak aku update status under Snaptu, ehem! Tak paham-paham lagi ke wa dah tukar phone baru?! Wakakaka ;p

Next! Paling best kat phone ni sebab ada Ovi store. Ovi store ni macam tempat korang download theme, ringtone, game etc secara FREE. But make sure ade internet connection. Kalau tak, non hado lah nak download semua tu. Aku download Snaptu kat Ovi store. Under application download.



Snaptu



Atas ni semua dari segi application internet yang aku sangat berpuas hati. Sebab tu sekarang aku tak pernah tidur kat lecture hall sebab aku gunakan kemudahan wifi semaksimumnya untuk online. Hehek.. oh btw, kalau office hour, UiTM block FB dengan Twitter. Tapi Snaptu kan ada. Kau online la puas-puas guna Snaptu. HAHAHA *gelak evil*

Other than application, satu je yang aku suka pasal phone ni. Mutu video dia terbaik. Tak ada lag bila korang play balik video tu. Huehue tapi kamera tetap macam haram. Tak ada night mode. So mood nak camwhore pun dah tak ada. Tak apa, lepas ni wa buat vlog pulak. Heh :p

Dari tadi dok puji C3, la ni wa nak kutuk. Ni aku tak berkenan kat phone ni:

Baru 2 minggu guna, tapi aku punya navigation pad dah terkopek. Elok-elok warna silver, terus cacat jadi hitam. Ni semua sebab main game. Dok sibuk menekan nav pad sampai jahanam. Selain terkopek, nav pad tu pun da longgar. So, pengguna C3 tak digalakkan sangat main game kalau tak nak phone cepat jahanam.

Masalah ni, aku ada baca review kat blog lain. Aku tak pasti semua Nokia qwerty keypad ada masalah ni. The problem is, phone ni restart sendiri tanpa disuruh T___T Contoh, korang tengah dengar MP3, tiba-tiba korang menggatal nak camwhore. Ha time tu dia akan restart. Senang cerita phone ni tak boleh buat dua kerja dalam 1 masa. Paham tak?

So far ni yang aku berjaya find out lepas 2 minggu guna. Korang nak tahu kenapa harga phone ni murah? Dia murah sebab tak ada 3G. Kalau ada 3G, harapan ah nak harga bawah 500 :p Takpe, asalkan ada rupa Blackberry, kan Ninie cayam. Nanti mama belikan baju untuk Ninie *nama phone ialah Ninie. Tak menahan T__T*


18 comments:

  1. wohooo, patut ah kushuk je aku tgok dalam lecture hall :P

    ehh, mana2 fon pun mcm tu kot taleh wat keje bnyk2 dalam 1 masa. fon aku kalau on9 wifi smbil dengar lagu xlama lepas tu dia restart sendiri gak

    ReplyDelete
  2. snaptu???macam best je..nanti nak donlod gak la..heheh

    ReplyDelete
  3. ohmygod sis . macam tau2 je esok saya pun dapat nokia c3 . semakin bersemangat nak guna hp tuh . and btw , nama hp saya pinky even tak beli lagi . huhu ^^

    ReplyDelete
  4. sebab kamera dia la aku tak jadi nak beli henset nih. ;(

    ReplyDelete
  5. hye..hp kita sma r..hihi
    yg best ada wifi jerk..function lain sma jerk!
    yg pting kn org tgk hp nokia c3 mhl cm blackberry gitu..uhuhu..
    pdhal murah jerk kn..^__^

    ReplyDelete
  6. jangan main game selalu lah.. nti jahanam abeh pad dia.. haha!! ;D

    ReplyDelete
  7. @luvly mya
    on wifi smbil wat bnde lain tu mmg aku tak nafikan. tp mase dgr lagu smbil tgk gmbr2 dlm ph, tup2 die restart. ko hangin tak klu mcm tu T__T

    ReplyDelete
  8. @❤NazirahMoktar❤
    huhu sile2.. snaptu ni sgt laju app die

    ReplyDelete
  9. @Иʋяʋℓ Ĵαииαн :Ɖ
    haha pinky? ok sis da tau c3 jannah mst warna pink. hehe jage ph elok2 tau!

    ReplyDelete
  10. @mcjust.lol
    tp video die terbaik. blh wat video melayu boleh ;p

    ReplyDelete
  11. @@juera
    hehe btol tu. tp klu warna pink atau gold kantoi la nokia. klu warne itam blh la bajet blackberry lg. huhu

    ReplyDelete
  12. @Amirrah Zawani
    tp da addicted dgn game ph ni. huaa mcm mane :((

    ReplyDelete
  13. henset IR pulak walaupon dah 6 bulan tpi still nmpk bru.. sb x mesej n main gme sgt.. heheh byk online kt pc je.. yg tau jwb call n call org je.. lebih tu xde

    ReplyDelete
  14. wah..ade henfon baru la die...hehehe..

    ReplyDelete
  15. @Izamir Ridzwan
    huhu pndai menjage ph. ninie pntg nmpk bnde best kt ph. mule lah mengade nak menggodam T__T

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...