Sunday, June 26, 2016

Review: Pengalaman Makan Jamu Surut Ayu (JSA)

Assalamualaikum W.B.T & salam sejahtera. Kalau sebut je JSA, mesti ramai yang kenal sebab ni antara jamu yang paling murah dan berkesan untuk lose weight. Sejak JSA dah famous ni, ada je macam-macam cerita negatif yang timbul. Memandangkan aku pun salah sorang pengguna, aku memang buat bodoh je cerita-cerita negatif semua tu sebab pada pendapat aku, asalkan aku tahu kesihatan aku tahap mana maka tak jadi masalah untuk aku makan. Jadi apa pendapat aku tentang jamu ni? Jengjengjeng..


Ni gambar yang aku edit tahun lepas. Column kiri bulan Oct 2014, column kanan Nov 2015. Aku start consume jamu tu masa bulan puasa tahun lepas (June 2015). Dalam masa 5 bulan jugak la nak nampak beza pada fizikal. Korang perasan tak beza dia? Ke aku je syok sendiri? Hahaha ni pakai baju dan shawl yang sama. Masa debab tu berat 75kg, yang konon kuruih tu 68.8kg. Aku sendiri tak percaya muka aku bulat gila masa tengah debab tu. Haih macam mana la boleh yakin sangat pakai shawl  (T.T)




Sepanjang tempoh aku makan jamu tu memang rasa tak lapar langsung. Selalunya dalam pukul 10 pagi aku akan mula lapar dan punggah makanan orang kat office. Tapi sejak aku consume jamu selama 2 bulan straight, rasa lapar tu dah takde. Jamu ni macam pukau otak kita gittew.. Ha yang ni agak bahaya sikit kat aku sebab bila otak aku dah dipukau, maka aku tak ada selera nak makan walaupun sebenarnya waktu tu perut aku memang dah patut diisi (eg; lunch hour, dinner). Bila aku kerap skip meal, perut pun masuk angin dan mula pening & muntah2. Banyak kali jadi macam tu. So untuk elakkan perkara sama berlaku lagi, aku akan pastikan aku makan waktu lunch dan dinner walaupun perut tak rasa lapar.


Yang aku cerita tadi tu cons yang pertama aku alami dan cara aku atasi. Untuk kedua ni pulak, berkaitan dengan keadaan kulit muka aku. Kalau korang perasan kat muka aku atas tu, muka debab flawless je kan. Muka tirus (?) macam ada bonggol-bonggol jerawat. Asalnya aku tak suspect jerawat menimbun tu berpunca dari jamu. Tapi lepas 3 kali percubaan makan jamu secara konsisten, aku perasan kulit muka aku jadi kering sangat walaupun aku dah minum air yang secukupnya. Semua tahu kan jamu ni panas? Maybe tu punca kulit aku kering. Bila kulit kering, kulit aku mengelupas. Bila mengelupas, aku kopek2 guna jari. Bila jari kotor, maka timbul jerawat!


Masa makan jamu, muka timbul jerawat dan berparut2


Lepas 2 minggu stop makan jamu, jerawat surut dan parut mula pudar


Jadi kesimpulannya di sini, adakah aku akan teruskan makan JSA? Jawapannya ya bila berat aku da 70kg semula hahaha tapi kali ni aku makan sebiji sehari. Macam sebelum ni aku makan 2 biji sehari. Memang ramai sangat yang nasihatkan aku supaya stop makan. Tapi hm aku degil jugak la sebab macam yang aku kata awal-awal tadi, asalkan aku tahu kesihatan aku tahap mana maka tak jadi masalah untuk aku makan. Mohon sesiapa jangan kecam sebab aku cuma berkongsi pengalaman sepanjang 2 tahun makan JSA ni. Mana yang buruk, aku bagitahu dengan jujur. Mana yang baik, aku puji. Aku ada pengalaman termakan JSA fake dan aku tahu nak bezakan JSA ori dan tak. Ececeh poyo statement ko. Hahaha dan ini bukan sponsored post ye. 


Latest figure. Kaki atitaharis tak? Kbai



29 comments:

  1. Nak tanyaaaaa, cmana nak beza JSA ori n fake? N beli mana? Sblm ni sy makan jugak n lost dlm 4 kg sebotol tu sebulan. Tp lepas botol tu habis, bila beli lain semua tak membantu lgsg nak sekat nafsu makan tu, huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu ada snap gmbr tp dah delete kat hp lama. Huhu.. Yg fake tu sy bli kat makcik. Bila mkn fake tu selera mkn makin menjadi2. Last2 bli on9 smula kat ig. Sblm bli kt seller tu sy akan belek2 dulu gmbr jsa yg seller tu post utk make sure dia jual jsa ori atau fake.

      Ni Perbezaan yg sy pasan:

      1. Penutup botol JSA ori bucu dia tajam dan garis2 tegak kat penutup tu rapat. Klu fake bucu dia bulat sikit pastu garis tegak kat penutup tak bape rapat sgt

      2. Kotak jsa ori buruk dan lusuh (logik sbb jsa import dari indon. Mmg sepatutnya kotak buruk la kan sbb import dari jauh haha) Kotak jsa fake cantik dan berkilat.

      3. Pil jsa ori warna putih dia macam kuning2 skit. Pil jsa fake warna putih bersih.

      4. Pil jsa ori bau herba dia kuat. Pil jsa fake bau herba dia gak kuat / kdg2 takde bau langsung

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Hello. ada cara nk contact anis? sy nak tnya kalau2 yg sy beli ni fake o tak..

    ReplyDelete
  4. Hi anis. Bleh tahu nama ig yg awk beli? Sy xjmpa lagi. Harap dpt membantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi sis..sy ade jual surut ayu original 200% jum follow fb sy esya aziz..segala info ade kt sana terang n jelas😊

      Delete
  5. Sama macam saya lah..sebelum ni dah makan berbotol2.. Ok je..tapi dah 2 bulan beli ubat ni..di kedai yg lain2.. Tetap sama x berkesan..x sekat pon selera mkn..yg saya beli ori..sebab kaler pil die merah/cream berkilat.. Tapi x tau lah.skang ni ubat nya dah x berkesan.

    ReplyDelete
  6. sy dah try jsa lebih kurang 3mggu,brat asal 68kg,last 2 week sy timbang 66.5kg, siang td timbang 62.3kg... nak capai 53kg :p , paling x pun 58kg dah memadai.. botol ke-2 dah standby awl2... nak menten amik slama 2bln max...

    ReplyDelete
  7. Saya mkn jsa dah dekat setahun..ok mmg kurus..tapi dah 2 bulan ni..mkn..berat makin naik..swlera makin bertambah..makan ubat macam dah x berkesan. Bukan saya saje..kawan yg lain pon sama..kenape jsa keluaran baru dah x macam dulu.

    ReplyDelete
  8. Betol ke surut ayu ni baik.. sy baru je try,start hari ni.. tapi sy masih was2 sbb bace artikel2 kat google ni.. tolong bg pendapat tok sy..

    ReplyDelete
  9. Makan jamu berpada-pada terutama yang ada kunyit dalam kandungannya.

    ReplyDelete
  10. Sy consume jsa ni dh 2 bulan ..mmg btl berat turun tp haid sy tergangu n bulan ni lansung xdatang haid ..memang mcm tu ke efect jsa ni ? Risau pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti pulak. Sbb sy takde jadi camtu. Sy pulak bila consume jsa baru period normal. Klu tak selesa stop dulu makan minggu ni. Dah period nti smbg blk.

      Delete
  11. Mmg btul krus . sy dlu berat 65 trun slama 3bulan juga smp 58. Sy dh kawin stop .then skrg berat 67 . omg . nk mkn balik risau takut effect apa2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah bestnya byk lose. Sy paling byk turun pun 5kg je. Hehehe yg penting kena byk minum air kosong je ble ambik ubat2 ni. Sy pun dah lama gak stop sbb malas mkn

      Delete
  12. Mcm sy..dulu berat 73kg..sy amik jsu tahun lepas masa bulan puasa.. Mng btl2 jd sy turun 13kg dlm masa 1bln lebih... Sy genab kan 2bln makan berat sy jd 58kg.. So mantain n sy stop... Tp skrng berat sy naik blk 65kg.... So sy start makan blk jsu tp jsu ayu tu kesan dia nmpk kurang.. Kalu dulu selera makan sy btl2 xde..tp skrng sy makan jsu pagi n pas stngah jam sy makan.. Pastu sy xde selera smp ptng..bila masuk mlm.. Sy ad selera makam lak.. Tp sy kawal makan sendiri ler.. N byk kan minum air kosong.. Ad gak sy dgr bahaya jsu..tp bg sy.. Ikut badan masing2.. So far sy makan alhamdulliah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maybe terbeli yg fake kot sbb tu takde effecf. Sy pernah terkena. Pastu lama jugak tinggal jsa ni sampai la sy jumpa seller yg btol2 jual jsa ori

      Delete
  13. Jamu surut ni dah macam tak berkesan pulak sbb dluu mmng bau ubat die kuat skrang bau biasa2 je mcm tepung kosong ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup btol. Klu dulu pnye blh bau dia punya herba dlm kapsul tu

      Delete
  14. btl jsa ni mmg bekesan..dlu saya berat 109kg.skrg 78kg..byk kesan negatif klu kita google..tp bg saya apa2 pun ubat ada kesan negatif..main pointnya kena byk minum air supya dpt mencuci semua2 dlm bdn kita..n tepulg pd bdn masing2 cara penerimaannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh tahniah byk tu loss. Brape bulan mkn jsa smpai dpt berat tu? Sy limit 2 botol je blh konsisten sbb lama2 nti muke start kering sgt pastu naik jrwt

      Delete
    2. Mama nak believe jsa ori

      Delete
  15. bnyk ubat yg try utk kuruskan bdn..blik2 jsa jgk yg terbaik...

    ReplyDelete
  16. Ok ke makan jsa ni? Sebab ramai kenalan saya ckp ok.. so saya igt nak try laa, lepas beranak badan terus naik sedih betul..

    ReplyDelete
    Replies
    1. So far sy mkn ok je. Cuma kena minum byk air dan jgn skip meal. Make sure mkn jugak wktu bfast, lunch dgn dinner utk alas perut

      Delete
  17. Anis nak Tanya minta ig or fb seller yg jual jsa ori

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh beli kat ig ni @nadibeautycare

      Delete
  18. hi anis, masa period blh makan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti pulak sebab seller tak ada bagitau. Tp sy mmg tak makan jamu ni masa period.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...